Friday 17 July 2009

konflik diri jam 6.50 ptg - 11-00mlm...17 july.2009

tadi aku ke surau,
hadiri ceramah sempena israk mikraj,
mmg sengaja program diawalkn 2 hari, pada 25 rejab, hari ni,
umm,pada mulenye, seriously malas GILE nak kua umah,
seriously gile gile gile malas,
alasan, nak hantar ali pergi tusyen,
lepas mandi dan maghrib dirumah, tetibe terase nak pergi plak,
terus aku sarungkan baju melayu teluk belanga colour milky orange tuh,
n ajak mur, sekali, hantar fadzli tusyen cg rahman,and straight ke surau, time tu org baru tgh solat isyak,
mmg program nye bermula selepas solat isyak tu,
so maksudnye aku x terlewat la (terlewat skit kot),,
alhamdulillah,syukur aku atas nikmat hari ini,
setelah bebrape hari aku rase bagaikan kosong hidupku,
tah hape2 yg aku isikan sepanjang cuti ni,
aku pon x tau,
begitu lah Allah tunjukkan hidayah pade siape2 yg dikehendaki,
jika allah sayang pade hambanye,
akan diberikan hambanye tu kefahaman dlm agama,
pernah aku terdenga bait ini,
alhamdulillah,
di saat sewaktu penceramah menutur setiap2 kata2,
terdapat aku lihat pelbagai ragam manusia,
aya yg datang lewat,(contoh saye..=))
ada yg berbual2,
ada yg nak balik cepat,
ade yg rase bosan,
tapi bukan itu yg aku nak utarakan,
ada satu jasad ini,
yg pabile mendengar ceramah ustaz itu,
sebak terasa hingga dapt kubaca pada wajahnye,
tatkala itu, terasa bagai igin merembes keluar air mata ni,
mungkin dia juga sepertiku,
yg sudah lama x berpeluang mendengar ceramah dengan suasana seperti tadi,
aku juga naik sebak,
padahal bbercakap pasal isra' mikraj ,
sesuatu yg hampir tiap2 tahun kite denga,
tapi bebetul ke kite dalami ape yg kite bace dan denga,
bebetul ke kite andaikan keadaan kesedihan nabi ketike sebelum perkara itu,
bebetul ke kite hayati dan cube memahami perkara tersirat dlm mukjizat agung ini,
tu sume persoalan yg tetibe terlintas dlm pale aku td,,
tanye diri semula,
bebetul ke aku boleh terangkan pada saudara baru nnti kalau ada,
bagaimana sebenarnye isra' dan mikraj tu??
haih...malu pada diri sendiri..
kesedaran yg masih kurang,,,
semoga Allah terus berikan hidayah pade diri ini dan saudara2 saye yg lain2 juga,,
jgn di jauhkan dari redha dan lindungan yg maha Esa..
kuharap diri ini jadik insan yg benar2 boleh berfikir , terus memikirkan dan bukan hanye pada lisan... kalau Nabil raja lawak kate lu fikir lah sendiri, maybe saye cakap, kite fikir lerr sesame ye..=)
insyaallah,
amin...

1 comment:

Related Posts with Thumbnails