Sunday 8 March 2009

kau yang satu....


Pada saat yang sangat kritis itu muncullah satu bintang pada malam yang gelap gelita, sinarnya semakin terang membuat malam menjadi terang benderang, ia bukan bintang yang biasa, tapi bintang yang sangat luar biasa, bahkan matahari di siang haripun malu menampakkan sinarnya karena bintang ini adalah maha bintang yang terlahirkan ke muka bumi, ialah cahaya dalam kegelapan, ia adalah cahaya di dalam dada, baginda dikenal dengan Nama Muhammad12 Rabiul awwal 570 M, bintang ini tak pernah malap apatah lagi padam walaupun 14 abad setelah ketiadaannya, bahkan ia semakin terang dan semakin terang,yang selalu menjadi hujjah bagi bintang-bintang yang sulit bersinar lainnya di setiap zamannya selepasnya sehingga yaumulhisab.


kuharap hadirmu wahai nabi,


pernah aku berbicara pada diri ini,
akan khilaf lagi alpa diri ini,
kurang sekali rasanya menghargaimu,
ramai ummatmu yg lebih kuat dari diri ini,
lebih mulia lagi teguh imannya,
aku hanya mendambakan cintamu,

kadang2 malu rasanya,
pabila terlintas di benak,
pernahkah aku terus membelamu rasulullah,
apakah yg pernah aku lakukan untuk membela mu wahai nabi allah,
aku juga x pasti entah berapa kali aku bangun mempertahankan mu,
beranikah aku menerima cacian dan hina pabila bangkit memayungi namamu,

aku juga malu dengn diri ini sendiri,
menitiskan air mata untukmu juga aku tidak pasti,
setelah apa yg kau lalui untuk diri ini,
apa yg kau tinggalkan untuk kami,

aku juga takut ,
kalau2 syafaatmu bukan untukku kelak,
akan kupupuk rindu ini,
agar namamu,
akan terus terpatri di sanubari,
wahai rasul penghulu kami..

ya tuhanku,
jadikan aku hambamu yg terus mengharap,
yg tidak pernah terasa sempurna
agar setiap langkahku,
setiap hembus nafasku,
setiap degupan jantung ini,
sentiasa mengharap belas ihsan dan rahmatnu,

aku harapkan syafaat dari nabi allahmu,
agar mudah bai hamba hina ini,
mengucup bau jannahmu,
dan dijauhkan dr azab dan seksamu....

aminn..

-lillah-

p/s: bukan niat dihati mengingati baginda hanya pada hari keputeraan sahaja, namun pd waktu2 tatkala beringat,suburkanlah kecintaan itu lebih lagi,mudah2an mampu ia kembali memutik kuntuman cinta pada waktu2 futur kelak..peace be upon him.^^
Related Posts with Thumbnails