Thursday 19 July 2012

dimana letaknya kemuliaan kamu ?


Pernah aku terfikir,
betapa sifat manusiawi diri, 
membuatku seakan tidak yakin padaMu,
cinta yang seakan akan terlebur,
tatkala tingkatan usia dihanyut jeram waktu,.

begitu jauh aku dari corakan muslim sejati,
cantingan halus rasul junjungan mulia,
mengapa seakan tidak percaya janjiNya,
mengapa seakan tidak yakin apa di genggamNya,
  
aku makan, ikan dilaut juga makan,
aku kerja, kera di hutan juga kerja,
aku tidur, si helang di langit juga tidur,
dimana letak kemuliaan itu?
andai iman dan islam tidak di semat rapi..

tiap guguran daun jatuh bertasbih, tapi aku ?
tiap kicau burung pagi bersulam tahmid , tapi aku ?
tiap desir angin malam , merdu berselawat , tapi aku?
tiap terbit mentari patuhan sunatullah , tapi aku ?
dimanakah letaknya kemuliaan itu?
andai terus dalam buaian pentas mainan ini,

izinkan aku menzahirkan impian,
suara hati yang tersirat sendirian sepi,
tanpa siapa yang mampu mengungkap,
melainkan Engkau wahai Pemilik hati,
mudahan menjadi makhluk yang Engkau muliakan,
sepertimana yang dikau ungkap dalam al-Quran..

 


“Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan keturunan Adam dan Kami mengangkutkan mereka (dengan aneka kenderaan) di darat dan di laut dan Kami kurniakan kepada mereka rezeki-rezeki yang baik Kami lebihkan mereka dengan kelebihan-kelebihan (yang istimewa) dari kebanyakan makhluk-makhluk lain yang telah Kami ciptakan”
Surah al-Isra’ (17:70)

Apakah penanda aras kemuliaan manusia dari neraca al-Qur’an yang diungkap Tuhan ? 

“…. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu…”
Surah al-Hujurat (49:13)


p/s : terasa shahdu tatkala ramadhan datang , diri ini diberi peluang untuk bertemu dengan ramadhan lagi,
sungguh aku insan lemah, apa yang telah aku terjemahkan dari ramadhan yang lalu di medan amal..
mudahan Ramadhan ini menjadikan diri ini lebih tegar dalam mencari erti bagi diri ini.. insan yang memenuhi sifat insan, juga hamba yang kenal pada Penciptanya..
aminn..


nota 1
trial PMR dah nak mula, wishing Mur all the best di kuala kangsar, jauh di mata, dekat selalu dalam doa inshaAllah..
juga trial SPM , to Fadzli, i.A selalu dalam doa mudahan semua dipermudakn sentiasa..aminn


nota 2
invitation walimah roommate di laman FB, haila.. terperanjat, gembira dan sayu pada masa yang sama.. gembira buat dirinya, namun sayu dan termangu seketika pada diri sendiri, memang kami anak2 90-an, namun begitu jauh diri ini bila dibandingkan dengannya.. moga sedare tersayang sorang ini terus menjadi hero hebat buat rumah tangga dan keluarganya serta agama..^^



pen off..


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails