Tuesday, 6 July 2010

Aspirasi Samura 2010

Alhamdulillah,
selepas menyimpan hasrat selama 4 tahun,
dapat juga join program ni..
awal2 time terfikir yg mungkin aku x dpt join program ni for the next 6 years,
hampir nangis jadinye..
ouh..sadis2,,
alhamdulillah.. Allah aturkan segala,
syukur padaNya , sebb Dia yg lebih tau tentang hamba2Nya sedangkn kite tidak..
haa..
misi utama:-

- tenangkan student2 SPM yg mungkin tertekan, main2 dan suka2
- ingtkan kembali aim utama di Samura utk SPM
- berpijak dibumi nyata dan terus nyalakan harapan diri, ibu bapa, dan agama..

syukur juga sebb ramai fasi2 yg terlibat.. spm 2007,- fuad, palam, tedu colgate, pachy, ros n feeza misrin.. dapat juga bkenalan n bsahabat dengn senior2 samura lain, spm 1985, 1987, 1999, 2002, 2004 , 2006 dll..abg mohsin,abg nizam, herman, noh , fadli, buyak, hisyam, iqbal, hisyam, kak JR, kak zira, kak hani, kak farah, kak yana dan lain2 lagi..datang dengan satu harapan, harap dapat dikongsikan apa2 yg baik dan ingatkan agar tidak mengulangi kesilapan kami dulu..

Dan berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk orang-orang mukmin"
( Al-Zariyaat :55)
cerita2 dengan adik2, berkongsi rasa, menyelami jiwa remaja masing2, sungguh, byk yg aku pelajari dari mereka.. betapa tidak semua antara kita yg bernasib baik, di beri segala sesuatu,


umm, mungkin kadang2 aku terlupa, sesuatu yg aku anggap biasa dan remeh, boleh jadi berharga pada mereka.. kene lerbih selalu ingatkan diri utk bersyukur..insyaAllah..

turut ku ingatkan juga betapa harapan ibu bapa pada diri ini, kasih sayang dn pengorbanan.. sesuatu yg hanya menjadi bukti lisan, andai tidak diresap masuk kedalam hati dan diterjemah dlm laku..
paling menarik hati ni, bagaimana salah satu LDK dlm prgram ni, dimana, setiap kumpulan harus mereka bentuk dan menghasilkan satu ciptaan projek, dari barang2 terpakai dan terbuang, dlm masa satu jam,,

sungguh keras usaha mereka aku lihat, berganding bahu bersma agar selesai dgn projek terbaik dan mampu dibanggakn2...

tapi apa yg aku buat, aku kritik dan hancurkan projek mereka itu dlm 5 minit..
aku punahkan segala harapan mereka utk lihat projek itu berjaya dengan kata2 tajam dan laku yg sgt jahat (bagi aku la)..kebetulan kak JR, teman segroup aku, fasi berpengalaman luas,,
aku x de pilihan lain selain mengharap agar budak2 ni dapat sesuatu dari perbuatan kami tadi,,

macam mana yg dirasa waktu projek 1 jam dengn barang terbuang itu musnah?
nak di bandingkan dengan projek jangka panjang 17 tahun dengan segala mampu wang, keringat dan pengorbanan ma n abah,, kalau x betul2, bukan tangan fasilitator, tapi kaki diri sendiri yg menghancurkan segala dan musnahkan impian lama ma n abah..

Sentuhlah hati mereka dengan cara kamu. Semoga hati kamu juga tersentuh.
"Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik. Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui mereka yang mendapat petunjuk"-125 surah al-Nahl.

waktu aku berbicara dengan mereka,
terdetik di hati ni, macam mana kalau diri sendiri x menterjemah sesuatu yg dilafaz kepada laku,, nauzubillah.. harap selalu mengingatkan diri dan di beri peringatan Illahi..aminn..
video
kesempatan ni juga , abg nak minta maaf pada adik2, kalau2 ada kata2 dan tingkah yg mengguris hati, terlanjur segala, ampun dan maaf dipohon,,
insyaAllah x ada niat lain selain berkongsi dan harap2 kalau x byk, sikit pon jadi agar putik2 kesedaran tercambah.. insyaAllah,

mungkin diri juga masih byk lagi kekurangn, serta mungkin belum sedar, sebb tu perlunye ada sahabat2 dan sedare2..=)
yg suka dan sudi mengingatkn diri ini.. terima kasih sgt3 sebb sincerely, i gained a lot from this experience of knowing you guys..

all the best n good luck utk SPM 2010 ok?=) insyaAllah abnag doa2kn agar dipermudahkan segala.., diberi kesihatan, ditenangkan fikiran, dilapangkan hati,dimurahkan rezeki,
lagi di tetapkan iman dan terus mengejar cita kalian.. berjaya bukan saje di dunia.. tapi diakhirat jua.. doa utk kalian dan diri sendiri juga sebb abg juga manusia..=)..
to rakan fasi.. terime kasih juga atas segala bantuan dan tunjuk ajar.. once, pernah terfikir yg mungkin diri ni boleh bangun sendiri tanpa teman di sisi, tapi rupanya, kehadiran itu ternyata satu yg perlu agar diri ini terus dlm keadaan mampu utk memberi lagi..
terime kasih sekali lg.. kalian mmg tebaik..=).. x tahu sama ada masih mampu utk join tahun depan, tapi yg penting, kalau berpeluang dan diizinkan.. insyaALlah akan join, ..aminn..
semoga bjumpe lagi dan doa2 agar diri diberi kesihatan badan lagi diteguhkan iman.. insyaAllah..

jumpe lagi..=)
all the best sume..=D

pen off..

3 comments:

  1. tepukan utk diri sendiri??
    berlakon tak boleh bla.

    sigh!
    aku mmg bengang gile ngn fa-c yg buat camni taw tak!
    sedih gila!
    penat2 buat pastu camtu je kene condemn..
    ade je bnd nk complain.. haih

    tp, berkesan la this thing.. haha

    weyh,
    next year nk ikut pg aspirasi~~ =) i.ALLAH

    ReplyDelete
  2. syahir...
    best2,akak x update lg pown blog...tgu la lpas settle registration ni sume...huhu~~
    ble free nt akak wat...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails