Monday 14 February 2011

.dari ingatan, moga2 timbul kecintaan,..^^


Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mu'min. (At-Taubah:128)
Itulah di antara kalamullah yang menyatakan sifat Rasulullah yang teramat menyayangi umatnya tidak kira pada zamannya, mahupun pada hari ini. Tahukah kita betapa rindunya Rasulullah untuk bertemu dengan umatnya yang hidup selepasnya. "Ummati, ummati, ummati", perkataan yg disebut sebelum berakhirnya hidup seorang manusia yang paling mulia, kekasih Allah, Khatimul Anbia', Muhammad S.A.W .
Betapa cintanya Rasulullah kepada umatnya. Tetapi, bagaimana pula cinta kita kepada Rasulullah? Ingatkah kita kepada baginda sepertimana baginda ingat kepada umatnya? Bagaimana kita menunjukkan kasih sayang kita kepada baginda?
Sesungguhnya Allah dan para Malaikat-Nya berselawat kepada Nabi . Hai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya(Al-Ahzab : 56)
Selawat dan salam keatas Nabi S.A.W bukanlah suatu yang sukar, malah banyak kelebihannya. Cuma kita manusia mudah lalai dengan perkara2 duniawi yang lain. Sedangkan Allah, tuhan sekalian makhuk, pun berselawat kepada kekasihnya, begitu juga dengan malaikat. Apatah lagi kita, yang hanya bergelar manusia. Banyak keistimewaan yang diberikan kepada kita sebagai umat Nabi Muhammad, alhamdulillah. Tapi tidakkah kita berasa malu mengaku sebagai umat Rasulullah, jika tidak selalu mengingatinya?
Marilah kita sama2 perbanyakkan selawat keatas junjungan besar kita Rasulullah S.A.W . Jadikalah Maulidur Rasul pada tahun ini sebagai titik permulaan kita untuk menjadi umat Nabi Muhammad S.A.W yang lebih baik. Mudah-mudahan kita dapat menimbulkan perasaan kasih sayang kepada baginda, dan tergolong di antara orang yang disayangi Allah dan Rasul, insyaAllah.
Sebagai renungan
Sabda Rasulullah S.A.W: "Berselawatlah untukku 1 kali, maka Allah akan berselawat untuknya 10 kali". (Hadis riwayat Muslim)
Dari Ibnu Mas’ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : " Orang yang terdekat denganku pada hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku". (Hadis Riwayat At-Tarmidzi)
Setiap waktu pagi dan petang . Sabda Nabi s.a.w : " Barang siapa berselawat kepadaku waktu pagi sepuluh kali dan waktu petang sepuluh kali , maka ia akan mendapat syafaatku di hari kiamat".


dari ingatan, moga2 timbul kecintaan,..^^
Allah humma solli ala Muhammad, adadama fi'ilmillah, solatan daima tambidawami mulkillah..=)


pen off

3 comments:

  1. Dari ingatan, moga2 timbulnya kecintaan.
    InsyaALLAH Syahir. Terima kasih atas peringatan ini :')

    ReplyDelete
  2. sila2..=)..
    share dari yg lain juga ni..
    ^^

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails